Monday, 20 June 2011

~Teringin tak nak pakai purdah? Kelebihan wanita berpurdah..

Pernah teringin untuk memakai purdah..tapi nak pakai nie mestila istiqamah..niat mesti kerana Allah bukan sebaliknya..kita tengok saje lah zaman sekarang ini orang da tak pandang hormat pada wanita yang menutupi aurat apatah lagi wanita yang berpurdah kerana ramai yang salah menggunakan erti menutup aurat serta istilah berpurdah..hurm..sedihnya kan bila wanita yang benar-benar menutupi aurat kerana mengikut syarak suda tidak dihormati..



Hurm..xpela lau tidak berpurdah pun cz telah terungkap didalam AlQuran tentang aurat wanita iaitu seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan..tetapi wanita berpurdah ini mempunyai kelebihan baginya..

- Allah akan tingkatkan Nur pada wajah 13x ganda daripada wajah asli. Kecantikan waajah seseorang wanita terletak bila Allah beri Nur wajah ini.

- Manfaat di dunia dengan memakai purdah sepenuhnya.

- Di syurga Allah beri 70x ganda kecantikan Laiba (Ketua Bidadari). Inilah manfaat rohani dan akhirat jika wanita ini dapat amalkan purdah. Ini merupakan satu rahmat dan nikmat Allah.

- Siti Fatimah berkata padaRasulullah S.A.W, "Hai Rasulullah jika seseorang dapat menjaga auratnya itu adalah lebih manis daripadaMADU tetapi untuk mengamalkannya adalah lebih halus dari seurat rambut kerana untuk menjaga seurat rambut adalah amat susah.

- Siti Fatimah r.a dapat menjaga auratnya dengan sepenuhnya hingga akhirat kelak apabila dia hendak melintasi Titian Sirat, Allah S.W.T memerintahkan semua supaya tunduk dan berpaling pandangan mereka dari melihat Siti Fatimah r.a. Beliau sungguh pandang berat pada aurat hingga beliau meninggalkan wasiat supaya jika ia meninggal dunia maka kebumikan beliau pada waktu malam supaya tidak siapa dapat melihat samada beliau kurus atau gemuk, tinggi atau pendek.


Subahanallah..begitu tinggi darjat yang diangkat bagi wanita berpurdah ini kan..tetapi begitu banyak juga halangan yang harus ditempuh..tidak perlu bimbang jika niat kerana Allah,tiada apa yang perlu ditakuti kerana Allah yang mengetahui isi hati kita dan hanya DIA yang bersama dengan orang2 yang berjihad dan benar..(^_^)

9 comments:

Mr Dean said...

Salam,

Alhamdulillah..
Begitu tinggi darjat AAC yang benar2 ikhlas melakukannya kerana Allah..
Semoga awk pun berminat juga nak jadi AAC..
Weeeee.....~ (^_^)

IsMIe ArEnISs said...

wslm...
hehe..insyaAllah..doa2kan la ea..(^_^)

mykesaheart said...

i like the way you describe... insyaallah..>,<... hopely kiter tergolong dlm golongan insan yg di kasihi nye...(^,^)

IsMIe ArEnISs said...

InsyaAllah ameen..:)

Qaisara Najla said...

najla pun teringin.. :) tapi takut tak istikomah..insyaallah akan d laksanakan juga :)minat cara penulisan blog ni..salam ukhuwah..:) mohon share maklumat kat atas ye..

kesuma wahida said...

masya ALLAH..my fovourite idol siti fatimah zahra..aku cuba mencontohi dirimu

kama syafina said...

subhanallah sungguh menarik perkngsiaan ini...

kama syafina said...

mencari cnta ilahi amt ssh..trusknlh mncri...cnta ilahi plng kkl abadi...

Aisyatul Hajar said...

salam, tumpang tanya,boleh sy thu apa nma mzik yg dimainkn?? ianya sgt mnenangkan jiwa..apath lgi dtambah pula dengan perkongsian yg sungguh mnrik,sbb ktika ini msih mcari byk info ttg purdah <3.. mmbuatkn sy smkin tertarik utk bpurdah..tq :)

Post a Comment