Monday 7 January 2013

memilih untuk bersuamikan doktor?




BismillahiMashaALLAH


Bersuamikan doctor kah saya?!


Korang ade orang kesukaan dalam hidup korang???..


Kerjaya Seorang Doktor

Doktor adalah nama glamor manakala pegawai perubatan adalah nama jawatan yang diberikan kementerian kesihatan. Terkini, kerajaan telah memberikan pelbagai insentif menarik kepada doktor.

Untuk yang bergraduat dengan jayanya sebagai pelajar perubatan maka dilantik sebagai pelatih pegawai perubatan berjawatan UD41. Proses yang perlu dilalui ialah 2 tahun.

Selepas 2 tahun, seseorang pelatih akan dilantik sebagai pegawai perubatan UD44 secara automatik. Manakala genap sahaja perkhidmatan sebagai pegawai perubatan selama 3 tahun selepas perlantikan UD44, automatik akan dilantik sebagai pegawai perubatan UD48.

Selepas 5 tahun berada pada pegawai perubatan UD48, seseorang akan dilantik terus secara automatik kepada UD52 dan selepas 5 tahun akan terus dilantik ke jawatan UD54.

Pelajar-pelajar perubatan yang lulus dengan jayanya, kerjaya sudah sedia menanti. Tiada istilah pengangguran dan kesusahan mencari pekerjaan bagi pelajar2 perubatan.

Benarlah kata orang2 di zaman saya, belajar susah, kerja senang jika belajar senang maknanya susah lah nak dapatkan pekerjaan.

Dengan peluang kerjaya dan prospek kerjaya menarik, ramai mungkin tidak sedar betapa sukarnya menjadi seorang doktor atau pegawai perubatan.

Walaupun tugas seorang doktor adalah tugasan mulia, insyallah mempunyai pahala yang besar jika ikhlas bekerja tetapi cabaran menanti juga besar.


Pesan Syeikh Yusuf Hasani, Syeikh seorang ikhwah di Mesir..

“Berkehendakkan sesuatu itu banyak diseliputi nafsu. Samada perkara baik atau buruk. Nafsu itu sangat halus muslihatnya. Jika kita berkehendakkan sesuatu untuk kita dengan alasan apapun samada baik atau tidak dan berkehendakkan ALLAH agar memakbulkannya ianya tidak salah namun ia tetap dari kehendak perasaan dan nafsu yang tersembunyi. Kerana kita mendahulukan kehendak kita dari pengetahuan ilmu ALLAH.”

Dalam ilmu ALLAH, DIA tahu apa yang terbaik buat kita. Dalam doa kita, kita mengkhususkan sesuatu kehendak. Jadi, doa kita tersembunyi kehendak dan tuntutan nafsu yang tersirat. 

Ia tidak salah, namun adab hamba, dan ahwal ubudiyyah dan hati, perlu kita daki lagi fikirkan kembali…nilai semula.

Justeru, Syeikh berkata lagi. Janganlah kamu meminta si fulan atau si fulan, atau itu atau ini. Kelak jika ALLAH memberi, kamu akan menderita kerananya. Sebab ia berasal dari nafsu kamu.

Boleh rujuk kitab Hikam Ibn 'Athaillah As-Sakandari dan Bidayah Wan Nihayah oleh Imam Ghazali.

Namun doalah agar ALLAH memberi apa yang terbaik buatmu, apa yang ALLAH suka buatmu, apa yang ALLAH gembira buatmu, apa yang ALLAH hendakkan buatmu. Nescaya engkau akan gembira dan bahagia.

Menjadi isteri seorang doktor tidak semudah yang disangka. Ramai yang tidak boleh adapt. Mungkin kita sangka kita boleh, tapi hakikatnya selepas kahwin merana jiwa. Tanggungjawab besar. Pengorbanannya juga besar. Sebelum berkahwin, ramai bertanya. Bersediakah nak jadi isteri seorang doktor ni?

Perkahwinan idaman lebih dari sebuah idea yang terlalu idealistik.

Ia tidak semudah jika begitu, akan begini...

Ia lebih kepada komitmen kita sepenuhnya kepada ALLAH, dan pergantungan pada ALLAH dan harus dimulakan dengan penyerahan TOTALLY 100% pada ALLAH dari sejak menanam niat lagi. Kenapa, untuk ALLAH. Mengapa, kerana ALLAH. Dengan siapa? Siapa sahaja yang ditentukan ALLAH. Of course, perlu ada usaha. Usaha yang tulus pada menyiapkan diri. Pada usaha mencari jodoh tanpa terlalu memilih dan dengan cara yang syarie.

Kita mungkin menyangka pada ilmu kita, kita mampu atau kita akan berusaha which is tak salah. Cuma kita tidak tahu apa yang terbaik dan apakah yang terbaik itu berkahwin dengan doktor. Kita sendiri tidak tahu sesuatu perkara berdasarkan ilmu ALLAH dan apa kemampuan kita.

Apapun, jika niat itu baik namun doalah APA SAHAJA yang terbaik di sisi ALLAH. InshALLAH bahagia dan tenang selama-lamanya.


2 comments:

AZNIAL RAHMAT said...

PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
Lady doctor
MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
Possess valid Annual Practicing Certificate
Registered with Malaysia Medical Council
Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
Attended an Obstetric Life Saving Skill
Attended A Neonatal Resuscitation Program
Working hours negotiable with minimum on-call
Very attractive salary RM7,000 (starting)
Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

Clinic information:-

PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
NO. 12 JALAN SL 1/13
BANDAR SUNGAI LONG
43000 KAJANG
SELANGOR
TEL / FAX: 03-90114833

Hanin said...

Terima kasih atas perkongsian. Ingatan yang penting untuk saya yang tetiba obses nak kahwin dnegan doktor ni...

Post a Comment