Saturday 11 June 2011

"Ibu..ayah..apa dosa kami??!!

"Kami nak jadi mcm kanak2 len..kami nak kasih sayang ibu n ayah..apa salah kami?? apa dosa kami?? kenapa kesalahan ibu ayah kami y harus tanggung..??kami nak m'besar dgn kasih sayang ibu ayah..tp..kenapa kami dibuang?? dibunuh?? dgn hina...! kenapa??"


Apakah kita taw hati mereka saat mereka dibuang?? apa kita taw akibat saat kita lakukan dosa..?? ape salah mereka..?? mereka xberdosa..knp mereka yg perlu time akibat dpd perbuatan kita..?? Allah ciptakan manusia dgn akal fikiran tp..manusia zaman sekarang ni seolah2 spt xpunyai akal lgsg saat melakukan perkara keji..bkn satu dosa yg dilakukan ttp dua..berzina n membuang n mbunuh anak yg Allah y berikan..
******
Binatang pn taw sygkan ank..b'cakap mmg la pandaikan tp bile da kena btg hidung sendiri nk buat jgn harap..Realitinya,masyarakat kita zaman ini lebih suke berkata itu dan ini n bertindak tanpa menggunakan otak..anak2 yg xberdosa ini xhina..hatta mereka hidup sekali pun segelintir masyarakat kita memanggil mereka dgn panggilan anak haram!..sape yg haram sebenarnya..?? anak yg xberdosa atau ibu bapa mereka yang bergelumang dgn dosa yg telah tertulis dgn jelas dalam Quran :


"Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk."
-Surah Al-Israk: ayat 32

Firman Allah bermaksud:
"Dan orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba mereka, maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari selain itu, maka mereka itulah orang yang melampaui batas."
-Surah Al-Mukminun: ayat 5-7

Sabda Rasulullah s.a.w
"Hindarilah zina sebab ia menimbulkan enam kesan buruk, tiga di dunia dan tiga di akhirat. Yang di dunia, zina akan menghilangkan kegembiraan, menyebabkan fakir dan mengurangi
umur sedangkan keburukan di akhirat nanti, zina menyebabkan pelakunya diazab, dihisab secara ketat dan kekal di neraka."

*******
Astaghfirullah...

Jangalah sesuka hati menggelarkan mereka dgn panggilan2 y xspttnye. Mereka pun ada nama,hati n perasaan yg perlu kita hormati. Hati sape yg xsyahdu bila lahir xde nama yg cocok utk di bin atau dibintikan..

Tak ada manusia yang tak pernah buat silap dalam kehidupan mereka. Justeru, teladan dan iktibar perlulah diambil daripada kes-kes yang telah berlaku sebelum ini. Semoga masyarakat lebih dan terus prihatin terhadap isu ini. Kepada yang terlibat pula, sudah-sudahlah membuat onar di bumi Allah yang indah ini. (^_^)








0 comments:

Post a Comment