Saturday 11 June 2011

"Tutupi Aurat,Diri Dilindungi"

Syaitan dalam menggoda manusia memiliki berbagai cara strategi, dan yang sering dipakai adalah dengan memanfaatkan hawa nafsu, yang memang memiliki kecenderungan mengajak kepada keburukan (ammaratun bis su'). Syaitan seakan mengetahui kecenderungan nafsu kita, dia terus berusaha agar manusia keluar dari garis yang telah ditentukan Allah, termasuk melepaskan hijab atau pakaian muslimah. 


Sememangnya menjadi fitrah semulajadi wanita dikurniakan sifat malu oleh Allah s.w.t.. Sepatutnya dengan sifat malu inilah wanita mengambil pendekatan yang lebih baik dalam tingkah lakunya – malu untuk berperilaku yang tidak senonoh, malu untuk mendedahkan aurat, malu untuk bersosial sakan, dan malu apa saja demi menjaga maruah baik dirinya.
**********
Namun bagaikan serba tidak kena apabila kita sendiri dapat melihat sebilangan besar wanita hari ini sudah hilang sifat malunya. Hilang malu, hilanglah seri seorang wanita, hilanglah nilai adab sopan yang menjadi tiang kehidupan untuk dimuliakan dalam masyarakat kita hari ini.

**********
Sebilangan besar wanita hari ini bolehlah dianggap sebagai tiada malunya lagi apabila mula memandang enteng kepada kewajipan menutup aurat, terlalu bebas dalam pergaulan berlainan jantina, berani melakukan perbuatan maksiat secara terbuka – apakah mereka ini tidak dididik sempurna oleh ibubapa? Atau tiada jati diri dalam pegangan hidup masing-masing? Jua tidak tahukah mereka tentang hukum-hakam didalam Islam dan azab neraka yang pedih sedang menunggu siapa jua yang melakukan maksiat kepada Allah s.w.t.?

**********
Sangatlah jelas bahawa mereka tiada berpegang kepada Islam yang diakui agamanya, langsung mencabar kekuatan Allah s.w.t., tidak merasa ngeri kepada azab neraka yang pedih dan tidak rindukan nikmatnya janji syurga Ilahi.

***********
Walau apapun silapnya, sebelum keadaan menjadi lebih parah, itu semua sudah berbalik kepada kita untuk bertanggungjawab memperbetulkan keadaan sebelum wanita hari ini terus hanyut dibawa arus kemodenan semasa.

************
Awalannya kita harus positif dalam mendefinisi sifat malu, tentunya malu yang bersifat positif. Dalam Islam sendiri sangat menitikberatkan sifat malu, begitu juga dalam masyarakat Melayu kita yang asalnya sebuah masyarakat yang bermaruah, baik dari segi menjaga harga diri mahupun dalam bersosial bersama masyarakat awam.

************
Sifat malu yang positif akan menjauhkan seseorang dari perbuatan yang menjurus kepada maksiat, lantas mengingati Allah s.w.t. apabila mahu melakukan apa jua perkara yang tidak baik.

P/s : " Walhal itu,kita diperintahkan menutup aurat bukan hanya disebabkan hukum n perintah ttp juga kerana untuk melindungi diri kita sendiri..(^_


0 comments:

Post a Comment